vrijdag 27 mei 2011

Zeeuwse glossy onderzocht door stagiëre

Een Zeeuws glossy magazine. Een grote wens van de Wilde Zeeuw om hiermee te starten en uit te geven. Echter, hebben consumenten en organisaties hier behoefte aan? Aan communicatiestudent Ashwin Visser van de Hogeschool Zeeland de taak om dit te onderzoeken. Hiervoor had Ashwin een afstudeerstage van vijf maanden bij de Wilde Zeeuw.

“In het vierde jaar van de opleiding communicatie moeten we als student een afstudeeronderzoek uitvoeren. Mijn interesse ging uit naar de Wilde Zeeuw. Zij wilden een Zeeuws glossy magazine uitbrengen, verspreid over heel Nederland. Omdat ik in het begin van het schooljaar veel bezig was met het maken van magazines, vond ik het erg interessant dat dit onderzoek als afstudeermogelijkheid werd aangeboden.”

Onderzoeken
“Aan het begin van het onderzoek heb ik veel literatuuronderzoek gedaan. Ik heb onderzocht wat er onder een glossy magazine wordt verstaan en wat voor verschillende soorten er zijn. Zo kan er gericht worden op publiekstijdschriften/magazines, sponsored magazines of business-to-business bladen. Daaronder vallen dan weer verschillende soorten zoals, special interest -, general interest - of niche tijdschriften. Ook heb ik in dit stadium een marktonderzoek gedaan en een concurrentieanalyse. Dat laatste was belangrijk. Er moet natuurlijk duidelijk in beeld worden gebracht wat voor Zeeuwse bladen er al worden aangeboden en hoe hier onderscheid op kan worden gemaakt.”

Praktijk
“Na het literatuuronderzoek werd het tijd voor het praktijkonderzoek. Ik heb dit voornamelijk uitgevoerd door middel van enquêtes. Deze heb ik uitgezet via Thesistools.com, een online enquêtetool. De verspreiding heb ik voornamelijk via social media gedaan. Ook hiervoor zijn Twitter, Facebook en LinkedIn een perfect medium. Ik heb veel reacties gekregen via LinkedIn. Het mooie was dat ik ook de dialoog kon aangaan met geïnteresseerden en dat iedereen het kon volgen. Verder heb ik telefonisch contact gehad met redacties en uitgevers van andere regionale bladen. Ik heb hierbij verschillende vragen gesteld over het opstarten en uitgeven van een magazine.”

Resultaten
“Uit de resultaten blijken de meningen te zijn verdeeld. Een grote groep uit Zeeland zegt behoefte te hebben aan een onderscheidend blad op het huidige aanbod. Er wordt aangegeven dat er al veel Zeeuwse bladen zijn, maar dat deze eigenlijk allen hetzelfde vertellen. Een blad wat hoge eisen stelt aan vormgeving, tekst en fotografie kan een onderscheid bieden aan het huidige aanbod. En dat kan de Wilde Zeeuw natuurlijk als geen ander”

Uitvoering
“Nu mijn stageperiode er op zit is de uitvoering van het magazine al in een verder stadium. Er wordt gezocht naar verschillende partners die hun organisatie willen profileren door middel van het magazine. Hierbij blijkt dat bedrijven en organisaties er open voor staan om deel te nemen aan het magazine. De volgende stap is om een uitgever te vinden die het magazine kan uitgeven en distribueert. En wie weet ligt dan volgend jaar wel het eerste nummer van het magazine in de winkel!”

www.dewildezeeuw.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten