donderdag 28 april 2011

Gemeentes kunnen besparen met een huisstijl

Uit onderzoek blijkt dat het menselijk oog ruim 3000 beelden per dag moet verwerken. Dit varieert van verkeersborden tot reclame en van kledingmerken tot advertenties. Opvallen is dus een must. Dit kan je doen door een goed doordacht ontwerp te laten spreken voor je organisatie, bedrijf of overheidsinstelling. In dit artikel richten we ons meer op de laatst genoemde. Wat voor impact kan een (nieuwe) huisstijl betekenen voor een gemeente en haar inwoners?

Een nieuwe huisstijl zorgt voor een hoop vragen. Wat moet er gecommuniceerd worden en op welke wijze gaan we dit uiten in de nieuwe huisstijl? Een gemeente is in feite niet veel anders dan een heel groot bedrijf. Herkenbaarheid en binding met een merk (in dit geval een gemeente) zijn belangrijk voor de  aanhangers, oftewel de inwoners. Dit kan worden bereikt door een eenduidige boodschap uit te zenden in zowel tekst en beeld. Hiermee wordt de basis gelegd voor een goede corporate communicatiestrategie. De interne en externe communicatiemiddelen moeten uitstekend op elkaar zijn afgestemd en worden uitgedragen door goed geïnformeerde en gemotiveerde medewerkers. Al deze unieke eigenschappen zorgen voor het nieuwe DNA van uw organisatie. Dit bevat de kernwaarden van de organisatie.

Draagvlak is hierbij erg belangrijk. Dit wordt gecreëerd door het verandertraject, op de juiste manier en verantwoord op te zetten. Communiceer naar inwoners van de gemeente om welke redenen er is gekozen voor een nieuwe huisstijl en wat het traject inhoud. Je hebt tenslotte met publiekelijk geld te maken.

Een verandering in huisstijl vraagt om goede communicatie en de juiste stappen. Hieronder volgen een paar tips om als gemeente een nieuwe huisstijl op te zetten:
  • Begin altijd met het opzetten van een structuur. Wat wil je uitstralen met de nieuwe huisstijl?
  • Formeer een klankbordgroep waarin medewerkers hun mening kunnen geven over de uitstraling en hoe zij denken over de organisatie
  • Bespreek samen met de ontwerper de ideeën en meningen om zo het ware DNA van de gemeente naar boven te halen
  • Nadat het ontwerpbureau de eerste concepten heeft van de nieuwe huisstijl, dit communiceren met de klankbordgroep
  • De concepten worden door de ontwerper met de ontvangen feedback uitgewerkt tot de nieuwe huisstijl
Een nieuwe huisstijl leent zich om mee te gaan met de moderne tijd. Een oude vormgeving, logo of huisstijl zegt ook vaak iets over de instelling of de mensen erachter. Om dit te voorkomen moet er naar buiten gecommuniceerd worden dat men met de tijd mee gaat. Zeker in de huidige periode van snelle (digitale) media.
Een goed ontwerp voor een nieuwe huisstijl kan kostenbesparend werken. Zo had de Wilde Zeeuw voor een grote organisatie een ontwerp gemaakt waardoor er met een paar wijzigingen een hoop kosten werden bespaard. Door middel van een ander lettertype werd er minder inkt en papier gebruikt, waardoor er minder slijtage aan de printer ontstond. Deze kleine wijzigingen maken op jaarbasis grote verschillen voor bedrijven en organisaties.
Van het ontwerperbureau wordt bij verandertrajecten veel gevraagd. Besluitvorming en draagvlak zijn lastig en bij elke organisatie weer anders. Communicatieadviseurs en ontwerpers worden hierdoor bijna gedwongen om naast hun vak ook verandermanager, arbeidspsycholoog en mensenkunstenaar te zijn.

Naar Vormberichten BNO 2/2011: Huisstijlen voor gemeentes
www.bno.nl
Geschreven door: Roel Stravorinus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten